Posted On 26. září 2015 By In Knižní recenze With 596 Views

Darren Rowse a Chris Garrett: ProBlogger (2010)

Přemýšleli jste někdy, že byste vydělávali peníze blogováním? Pokud ano, pak vám mohu vřele doporučit knihu ProBlogger, která vám poradí jak na to. Napsali ji dva úspěšní blogeři Darren Rowse (např. problogger.com, digital-photography-school.com či twitip.com) a Chris Garrett (chrisg.org) a zaslouženě se stala bestsellerem.

Ačkoli podtitulem knihy je „Tajemství, jak blogováním dosáhnout šestimístného příjmu“, nejedná se o knihu, která by vám slibovala rychlé zbohatnutí. Autoři správně upozorňují, že vydělávat si psaním blogu není snadné a že ne každý se jím může živit na plný úvazek. Kniha je spíše praktickou příručkou, která vám pomůže vytvořit vlastní blog a ukáže možnosti, jak své psaní zpeněžit. A třeba i váš výdělek časem dosáhne šesti- či více- ciferných čísel.

V úvodní části autoři vysvětlují, co je to blog a co vše můžete psaním blogu získat. V tomto směru rozdělují způsoby monetizace do dvou typů. Prvním je přímá monetizace, kam patří příjem z reklamy a affiliate programů, peníze od sponzorů, placený prémiový obsah blogu a vlastní merchandise. Druhou pak nepřímá monetizace, která blogerovi přináší vedlejší formy výdělku, jako jsou nové pracovní nabídky, prodej knih a eknih, vedení kurzů a workshopů, konzultační příležitosti, pozvánky na konference a spoustu dalších kontraktů. Tyto příležitosti jsou výsledkem blogerovi rostoucí autority, důvěryhodnosti a odbornosti.

V následujících kapitolách vám kniha poradí, jaké si vybrat téma pro svůj blog a jak si blog vůbec založit. Základem je zvolit téma, ke kterému máte osobní vztah a o kterém dokážete zajímavě a dlouhodobě psát. Pokud chcete vydělávat velké peníze, je také dobré si zjistit, jaký má dané téma komerční potenciál a jaká je vaše konkurence. Každopádně autoři doporučují zvolit spíše specializované téma (tzv. niche topic), případně se zaměřit na úzce definovanou skupinu čtenářů.

Pokud jste si ještě žádný blog nikdy nepsali, autoři vám představí možnosti výběru softwaru, hostingu a domény, včetně jejich výhod a nevýhod. S tím, že pro profesionální blog je v současnosti nejčastěji používaný wordpress s vlastní doménou a hostingem. Na druhou stranu, pro hoby blogování vám však bohatě stačí i neplacené varianty.

Obsah vašeho blogu za vás tato kniha nenapíše, ale dá vám pár tipů, jak by měl vypadat. Pokud chcete oslovit co nejvíce čtenářů, vaše články by měly splňovat dvě základní kritéria: být užitečné a unikátní. Přičemž pod slovem užitečný si můžete představit zábavný, informační, vzdělávací, diskusní, zpravodajský či komunitní. Mezi konkrétními tipy pak naleznete, jak vytvořit tzv. skenovatelný obsah či jaký zvolit titulek, délku či četnost příspěvků.

Každý rozvinutý blog či magazín by měl obsahovat tři základní typy článků: 1) tuctové každodenní články, které slouží k pravidelnému aktualizování obsahu, 2) základové články (tzv. pillar articles), které jsou nadčasové a měly by čtenáře něco užitečného naučit, a 3) vlajkové lodi (tzv. flagships), což jsou mimořádné články, o kterých se mluví a které k vám přitáhnou nejvíce návštěvníků.

V ProBloggerovi se stručně dozvíte i to, jak koupit a prodat blog a proč by to pro vás mohlo být v určitých případech výhodné. Dostane se vám též několik tipů, jak existující blog ohodnotit. Mezi základní ukazatele patří kvalita a množství obsahu, čtenáři, návštěvnost, pozice ve vyhledávačích, název domény, webdesign, celková značka a v neposlední řadě finanční zisk.

Po psaní obsahu je druhou nejdůležitější činností blogera propagace.

Samotné propagaci a marketingu jsou sice věnovány pouze dvě kapitoly, nicméně rady, jak získat co nejvíce návštěvníků, se prolínají celou knihou. Autoři vám mimo jiné poradí, jak získat zpětné odkazy, jak optimalizovat blog pro vyhledávače, jak zvýšit page-view, jak vybudovat komunitu, jak zvýšit četnost komentářů či jak využívat sociální sítě. Ačkoli by tato témata vydala na samostatné knihy, nejhlavnější poznatky a rady se dozvíte i zde.

Vlastní kapitola je věnována email marketingu, který autoři velmi propagují a doporučují. Nejdůležitější radou je, aby rozesílané newslettery nebyly prospěšné jen pro vás, ale také pro vaše čtenáře.

I pro pokročilé blogery může být velmi zajímavou 9. kapitola, která analyzuje nejúspěšnější blogy. Z výsledků vyplívá, že průměrné stáří nejlepších webů je 34 měsíců, většinou publikují několik článků denně, přičemž se na jejich tvorbě podílí více autorů, jsou oblíbené na sociálních sítích, zobrazují reklamu a jejich jazykem je angličtina. Stejně tak mě zaujala případová studie Rowseovi Digital Photography School, která měla v době druhého vydání Probloggera 3 milionů návštěvníků měsíčně.

Závěrem autoři poznamenávají, že základem úspěchu je vytvořit něco hodnotného. Můžete mít skvělou propagaci a marketing, ale pokud váš web nebude něčím mimořádný a pro čtenáře užitečný, máte smůlu. V tomto směru odkazují na Setha Godina a jeho knihu Fialová kráva.

České čtenáře může zamrzet, že kniha bohužel nebyla dosud přeložena do češtiny. Z toho důvodu mohou tudíž postrádat i některé české varianty předkládaných služeb. Pro ně jsem zde připravil superkrátký dodatek:

Mezi zdarma platformy pro snadné založení blogu patří např. blog.cz, bloger.cz nebo blog.idnes.cz. Doménu můžete zaregistrovat např. na domeny.cz nebo forpsi.com a hosting si zařídíte například na wedos.cz, active24.cz nebo ebola.cz. Pro nákup a prodej webů je nejpoužívanější webtrh.cz.

Problémem této knihy je, stejně jako každé v tomto oboru, že za pár let může být zaostalá. Autoři však naštěstí poměrně často vydávají aktualizovaná vydání. Poprvé kniha vyšla v roce 2008, tato recenze je na druhou verzi z roku 2010 a v současnosti je na pultech třetí vydání z roku 2012, které je opět o něco rozšířené. Bohužel jsem nikde nezjistil, zda se již připravuje čtvrté vydání, ačkoli časový rozestup by tomu mohl nasvědčovat.

 

Název: ProBlogger: Secrets for Blogging Your Way to a Six-Figure Income

Autoři: Darren Rowse a Chris Garrett

Vydání: 2008 (1.), 2010 (2.), 2012 (3.)

Jazyk: AJ

Počet stran: 336

Cena: 15 dolarů

Úvodní foto: Google+ Darrena Rowse

Přemýšleli jste někdy, že byste vydělávali peníze blogováním? Pokud ano, pak vám mohu vřele doporučit knihu ProBlogger, která vám poradí jak na to. Napsali ji dva úspěšní blogeři Darren Rowse (např. problogger.com, digital-photography-school.com či twitip.com) a Chris Garrett (chrisg.org) a zaslouženě se stala bestsellerem. Ačkoli podtitulem knihy je „Tajemství, jak blogováním dosáhnout šestimístného příjmu“, nejedná se o knihu, která by vám slibovala rychlé zbohatnutí. Autoři správně upozorňují, že vydělávat si psaním blogu není snadné a že ne každý se jím může živit na plný úvazek. Kniha je spíše praktickou příručkou, která vám pomůže vytvořit vlastní blog a ukáže možnosti, jak své psaní zpeněžit. A třeba i váš výdělek časem dosáhne šesti- či více- ciferných čísel. V úvodní části autoři vysvětlují, co je to blog a co vše můžete psaním blogu získat. V tomto směru rozdělují způsoby monetizace do dvou typů. Prvním je přímá monetizace, kam patří příjem z reklamy a affiliate programů, peníze od sponzorů, placený prémiový obsah blogu a vlastní merchandise. Druhou pak nepřímá monetizace, která blogerovi přináší vedlejší formy výdělku, jako jsou nové pracovní nabídky, prodej knih a eknih, vedení kurzů a workshopů, konzultační příležitosti, pozvánky na konference a spoustu dalších kontraktů. Tyto příležitosti jsou výsledkem blogerovi rostoucí autority, důvěryhodnosti a odbornosti. V následujících kapitolách vám kniha poradí, jaké si vybrat téma pro svůj blog a jak si blog vůbec založit. Základem je zvolit téma, ke kterému máte osobní vztah a o kterém dokážete zajímavě a dlouhodobě psát. Pokud chcete vydělávat velké peníze, je také dobré si zjistit, jaký má dané téma komerční potenciál a jaká je vaše konkurence. Každopádně autoři doporučují zvolit spíše specializované téma (tzv. niche topic), případně se zaměřit na úzce definovanou skupinu čtenářů. Pokud jste si ještě žádný blog nikdy nepsali, autoři vám představí možnosti výběru softwaru, hostingu a domény, včetně jejich výhod a nevýhod. S tím, že pro profesionální blog je v současnosti nejčastěji používaný wordpress s vlastní doménou a hostingem. Na druhou stranu, pro hoby blogování vám však bohatě stačí i neplacené varianty. Obsah vašeho blogu za vás tato kniha nenapíše, ale dá vám pár tipů, jak by měl vypadat. Pokud chcete oslovit co nejvíce čtenářů, vaše články by měly splňovat dvě základní kritéria: být užitečné a unikátní. Přičemž pod slovem užitečný si můžete představit zábavný, informační, vzdělávací, diskusní, zpravodajský či komunitní. Mezi konkrétními tipy pak naleznete, jak vytvořit tzv. skenovatelný obsah či jaký zvolit titulek, délku či četnost příspěvků. Každý rozvinutý blog či magazín by měl obsahovat tři základní typy článků: 1) tuctové každodenní články, které slouží k pravidelnému aktualizování obsahu, 2) základové články (tzv. pillar articles), které jsou nadčasové a měly by čtenáře něco užitečného naučit, a 3) vlajkové lodi (tzv. flagships), což jsou mimořádné články, o kterých se mluví a které k vám přitáhnou nejvíce návštěvníků. V ProBloggerovi se stručně dozvíte i to, jak koupit a prodat blog a proč by to pro vás mohlo být v určitých případech výhodné. Dostane se vám též několik tipů, jak existující blog ohodnotit. Mezi základní ukazatele patří kvalita a množství obsahu, čtenáři, návštěvnost, pozice ve vyhledávačích, název domény, webdesign, celková značka a v neposlední…

Shrnutí

Hodnocení

Hodnocení

Ať již chcete blogovat jen pro zábavu, jako přivýdělek nebo na plný úvazek, kniha ProBlogger vám poradí, jak si touto činností vydělat nějakou kačku. Nepřináší sice žádné extra objevné poznatky, které byste jinde nenalezli, ale zato je skvěle a přehledně shrnuje na jediném místě.

80

Tags : , ,

Václav Hrnčíř

Rádoby recenzent na nulovagravitace.cz, rádoby šefredaktor na vlaceni.cz, rádoby opičák na strizlivaopice.cz a rádoby spisovatel aaronsvec.cz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *