Posted On 12. září 2015 By In Knižní recenze With 3960 Views

Gary Vaynerchuk: Crush It! (2009)

Chcete vědět, jak vydělat na své vášni? Sommelier sociálních médií a vínový guru Youtubové éry Gary Vaynerchuk vám ve své knize Cruch it! (česky Vymačkej to!) poradí jak na to.

Klíčem k úspěchu je začít o sobě přemýšlet jako o značce, přičemž nezáleží na tom, zda jste podnikatel či zaměstnanec. Nezbytné je, aby o vás, vašich dovednostech, znalostech a úspěších okolní svět věděl. Díky internetu je to nyní snazší než kdykoli předtím.

Gary Vaynerchuk neskrývaně propaguje nová média a sociální sítě a předvídá jim zářnou budoucnost. Celá kniha se tudíž točí o tom, jak svou osobní značku vybudovat právě pomocí nástrojů jako jsou facebook, twitter, youtube, flickr, tumblr a další. Oproti tradičním médiím jako je televize, rozhlas a noviny, je výhodou těchto nových platforem to, že jsou extrémně levné. Vtipné navíc je, že svou osobní značku jste na nich pravděpodobně začali budovat již dávno, aniž byste o tom věděli.

Autor dokáže skvěle nadchnout a motivovat, ale současně v žádném případě neslibuje rychlé zbohatnutí. Naopak vybízí k tvrdé práci, potu a dřině. „Nikdo nevydělá milion dolarů s minimálním úsilím, ledaže by vyhrál v loterii.“ Cílem totiž není vydělávat spoustu peněz, ale živit se tím, co vás baví.

Díky tomu vám nebude vadit, že budete pracovat 16 hodin denně, protože mezi vaším pracovním a osobním životem nebude žádný rozdíl. Gary vás totiž vybízí, abyste žili svou vášní. Co to znamená?

Znamená to, že když každé ráno vstáváš do práce, jsi nabitý energií, protože budeš mluvit, pracovat nebo dělat věci, které tě na světě nejvíce zajímají. Nežiješ pro dovolenou, protože nepotřebuješ odpočinek od toho, co děláš – práce, hraní a odpočinek jsou jedno a to samé. Nevěnuješ pozornost tomu, kolik hodin pracuješ, protože to pro tebe není skutečná práce. Vyděláváš peníze, ale to, co děláš, bys dělal i zadarmo.“

Živit se tím, co miluješ je úžasný koncept, který je mi mnohem sympatičtější než třeba Ferrisův Čtyř hodinový pracovní týden, nicméně v něm spatřuji i největší slabinu této knihy. Spousta lidí totiž jednak neví, co je jejich skutečnou vášní, a jednak ne každý může být v daném oboru hvězda. S prvním problémem vám bohužel autor nijak neporadí. Pokud jde o ten druhý, Gary Vaynerchuk správně upozorňuje, že musíte být ohledně svého úspěchu realističtí. Možná nejste zrovna nejcharizmatičtější, rození showmani, z kterých se stane další Wily Wheatonem či Oprah Winfrey, nicméně i průměrný Franta Vomáčka může poctivou dřinou získat spoustu znalostí, o které budou mít ostatní lidé zájem. A pokud dokáže zaujmout dostatek lidí, přijdou i peníze a pracovní příležitosti. Protože:

„Peníze jdou tam, kam jdou lidé – kdekoli je publikum, tam touží být i inzerenti.“

Jak tedy na to?

Abyste mohli zpeněžit svoji osobní značku za použití sociálních médií, potřebujete dvě věci: produkt a obsah. Produkt, je předmět vaší vášně, například v Garyho případě víno. Skvělý obsah je to, co budete sdílet s ostatními. Je to kombinace vaší vášně a odbornosti. Můžete ho sdílet skrze tři různá média: blog (psaní), podcasty (mluvení) či videa (vystupování), případně jejich kombinací. Záleží na tom, co vám nejlépe vyhovuje.

Důležité dále je několik tajných přísad, z nichž první je odbornost. Musíte vědět, o čem mluvíte, a musíte být upřímní. A nezáleží přitom, zda jsou vaším tématem nemovitosti, zahradničení, daně či rybářští červy. Další přísadou je autenticita. Buďte osobití, buďte sví. To je totiž to jediné, co vás odliší od ostatních. Poslední ingrediencí je trpělivost. Nezbohatnete přes noc a pravděpodobně ani za rok. „Musíte pohlížet na budování své osobní značky jako na maraton, nikoli jako na sprint.“ Pokud však milujete to, co děláte, nic z výše uvedených není problém.

Kniha kromě toho poskytuje i několik základních a užitečných tipů ohledně výběru správné platformy, získávání publika či budování příjmu. Tyto kapitoly jsou výstižné, nicméně dosti stručné. Pro doplnění proto mohu doporučit například knihu Problogger, která jde více do hloubky.

„I když jsou tvé ambice obrovské, začni pomalu, začni v malém, postupně buduj, buduj chytře. Peníze přijdou, ale co je důležitější, stejně tak i příležitosti.“

Na Garym Varnechukovi se mi líbí, že to není klasický infopodnikatel, jehož jedinou zálibou je vydělávání peněz a který bohatne na tom, že radí lidem, jak zbohatnout. Ačkoli to nyní dělá také a přiznává, že jednou z jeho vášní je i business, hlavního úspěchu a slávy dosáhl díky svým odborným znalostem vína a videopořadu Wine Library TV.

Ve vztahu ke svým zákazníkům a fanouškům je pak úplným opakem Tima Ferrise, neboť odmítá cokoli delegovat. Může si to však dovolit, protože svou práci miluje a jeho cílem je zanechat po sobě nějaký odkaz.

Pokud je tedy ve vašem životě něco, co skutečně milujete, kniha Crush It! vám pomůže, jak z toho vymáčknout maximum a založit na tom své živobytí. Pokud však do žádného ze svých koníčků nejste v současnosti až tolik žhaví, tak spíše než se zoufale snažit následovat radu „živ se svou vášní“, si zkuste najít takovou práci, ve které můžete být natolik dobří, že si ji postupně zamilujete. V tom vám může pomoci například kniha So Good They Can’t Ignore You od Cala Newporta.

 

Název: Crush It!: Why NOW Is the Time to Cash In on Your Passion

Autor: Gary Vaynerchuk

Vydání: 2009 (1.)

Jazyk: AJ

Počet stran: 142

Cena: 13 dolarů (nebo 5 dolarů Kindle)

 

Úvodní foto: inc.com

Chcete vědět, jak vydělat na své vášni? Sommelier sociálních médií a vínový guru Youtubové éry Gary Vaynerchuk vám ve své knize Cruch it! (česky Vymačkej to!) poradí jak na to. Klíčem k úspěchu je začít o sobě přemýšlet jako o značce, přičemž nezáleží na tom, zda jste podnikatel či zaměstnanec. Nezbytné je, aby o vás, vašich dovednostech, znalostech a úspěších okolní svět věděl. Díky internetu je to nyní snazší než kdykoli předtím. Gary Vaynerchuk neskrývaně propaguje nová média a sociální sítě a předvídá jim zářnou budoucnost. Celá kniha se tudíž točí o tom, jak svou osobní značku vybudovat právě pomocí nástrojů jako jsou facebook, twitter, youtube, flickr, tumblr a další. Oproti tradičním médiím jako je televize, rozhlas a noviny, je výhodou těchto nových platforem to, že jsou extrémně levné. Vtipné navíc je, že svou osobní značku jste na nich pravděpodobně začali budovat již dávno, aniž byste o tom věděli. Autor dokáže skvěle nadchnout a motivovat, ale současně v žádném případě neslibuje rychlé zbohatnutí. Naopak vybízí k tvrdé práci, potu a dřině. „Nikdo nevydělá milion dolarů s minimálním úsilím, ledaže by vyhrál v loterii.“ Cílem totiž není vydělávat spoustu peněz, ale živit se tím, co vás baví. Díky tomu vám nebude vadit, že budete pracovat 16 hodin denně, protože mezi vaším pracovním a osobním životem nebude žádný rozdíl. Gary vás totiž vybízí, abyste žili svou vášní. Co to znamená? „Znamená to, že když každé ráno vstáváš do práce, jsi nabitý energií, protože budeš mluvit, pracovat nebo dělat věci, které tě na světě nejvíce zajímají. Nežiješ pro dovolenou, protože nepotřebuješ odpočinek od toho, co děláš – práce, hraní a odpočinek jsou jedno a to samé. Nevěnuješ pozornost tomu, kolik hodin pracuješ, protože to pro tebe není skutečná práce. Vyděláváš peníze, ale to, co děláš, bys dělal i zadarmo.“ Živit se tím, co miluješ je úžasný koncept, který je mi mnohem sympatičtější než třeba Ferrisův Čtyř hodinový pracovní týden, nicméně v něm spatřuji i největší slabinu této knihy. Spousta lidí totiž jednak neví, co je jejich skutečnou vášní, a jednak ne každý může být v daném oboru hvězda. S prvním problémem vám bohužel autor nijak neporadí. Pokud jde o ten druhý, Gary Vaynerchuk správně upozorňuje, že musíte být ohledně svého úspěchu realističtí. Možná nejste zrovna nejcharizmatičtější, rození showmani, z kterých se stane další Wily Wheatonem či Oprah Winfrey, nicméně i průměrný Franta Vomáčka může poctivou dřinou získat spoustu znalostí, o které budou mít ostatní lidé zájem. A pokud dokáže zaujmout dostatek lidí, přijdou i peníze a pracovní příležitosti. Protože: „Peníze jdou tam, kam jdou lidé – kdekoli je publikum, tam touží být i inzerenti.“ Jak tedy na to? Abyste mohli zpeněžit svoji osobní značku za použití sociálních médií, potřebujete dvě věci: produkt a obsah. Produkt, je předmět vaší vášně, například v Garyho případě víno. Skvělý obsah je to, co budete sdílet s ostatními. Je to kombinace vaší vášně a odbornosti. Můžete ho sdílet skrze tři různá média: blog (psaní), podcasty (mluvení) či videa (vystupování), případně jejich kombinací. Záleží na tom, co vám nejlépe vyhovuje. Důležité dále je několik tajných přísad, z nichž první je odbornost.…

Shrnutí

Hodnocení

Hodnocení

Crush It! je stručná motivační kniha o tom, že živit se svou vášní je možné, ale je třeba tvrdě makat. Prostředkem k tomu je vybudování osobní značky a nástrojem jsou sociální sítě. Pokud se vše povede, výsledkem může být šťastný život založený na třech jednoduchých pravidlech: Miluj svou rodinu, pracuj supertvrdě a žij svou vášní.

80

Tags : , ,

Václav Hrnčíř

Rádoby recenzent na nulovagravitace.cz, rádoby šefredaktor na vlaceni.cz, rádoby opičák na strizlivaopice.cz a rádoby spisovatel aaronsvec.cz.